Niech zapłonie święty Ogień w nas

środa, 16 lipca 2008

3 filtry Prawdy Sokratesa

Pewnego dnia dawno, dawno temu w starożytnej Grecji, pewien woziwoda spotkał Sokratesa i tak do niego rzecze:
"Czy wiesz co właśnie słyszałem o Twoim przyjacielu?" Aaa
"Poczekaj chwilę." Odpowiedział Sokrates. "Zanim powiesz mi cokolwiek, pozwól, że przeprowadzę mały test. Nazywany jest Testem 3 Filtrów." haha

"Trzech filtrów?" sceptyczny

"Dokładnie tak! Zanim opowiesz mi o moim przyjacielu, myślę, że to świetny pomysł, by przefiltrować to, co masz zamiar mi powiedzieć. Zatem mam 3 pytania:

Po pierwsze - filtr Prawdy. Czy jesteś absolutnie pewien, że to co masz zamiar mi powiedzieć jest prawdą?" myśli

- "Nie."Odpowiedział woziwoda."Prawdę mówiąc, usłyszałem to przypadkiem na rogu..." ooo

- "W porządku." Odparł Sokrates. "Nie wiesz, czy to, co chcesz powiedzieć jest prawdą, czy nie. Zatem kolejny filtr - Dobra. Czy to, co chcesz opowiedzieć o moim przyjacielu, jest czymś dobrym?" myśli

- "Nie, nie zupełnie." obrażony

- "Zatem" Kontynuował Sokrates. "Chcesz mi powiedzieć coś złego o moim przyjacielu, o czym nie masz pojęcia, czy jest prawdą. Jednak wciąż możesz zdać ten test, bo został nam jeszcze jeden filtr - filtr Użyteczności.
Czy to, co chcesz powiedzieć mi o moim przyjacielu, jest jakoś przydatne dla mnie?" myśli

-"No. nie do końca." obrażony

-"Dobrze, zatem konkludując" ciągnął Sokrates. "Jeżeli to, co chcesz mi powiedzieć nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani nawet nie jest przydatne dla mnie, to wiesz co, nie chcę tego usłyszeć." haha

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 

Projekt strony AreteArt. © Wszystkie prawa zastrzeżone.